Tips Kekalkan Pagerank Blog Anda - ADHA JAMALULAIL

Blog About Latest Issues, Great Offer And Good Deal, Blog Tips, Tricks, Tutorial, Seo Tips And Serp, Blog Monetization, Hotel And Product Review Including Advertorial, School And Learning English.

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Your Ad Spot

Monday 27 June 2011

Tips Kekalkan Pagerank Blog Anda

Ok, kali ni aku nak share tips tentang cara nak kekalkan pagerank blog. Entry sebelum ni aku dah cerita tentang cara nak Tingkatkan Alexa Rank. So, kali ni aku cerita pasal Pagerank pula, pasal SEO nanti aku buat. Banyak perkara yang perlu diambil berat sebenarnya kalau nak jaga pagerank agar tak jatuh, dan salah satu cara adalah dengan penggunaan code nofollow dalam link di dalam blog. Pagerank ni sangat-sangat penting bagi seseorang blogger. Lebih tinggi pagerank, maka lebih tinggi peluang entry kita muncul di first page google.



Kenapa Perlu Guna? 

Apabila google bot datang ke blog kita, dia akan search setiap link di dalam blog kita dan pergi ke link-link tu. Jika link keluar lebih banyak dari link masuk, maka kemungkinan besar pagerank blog kita akan jatuh.

Antara Sebab Pagerank Jatuh Berkaitan Dgn Link

Buat 1 entry dan letak senarai exchange link sebanyak mungkin kat dalam entry tu.
Letak link yang banyak di blogroll di sidebar.
Letak lebih dari 5-6 link dalam satu-satu entry.
Blog komen dofollow

Cara Nak Elak Pagerank Jatuh

Caranya senang je.. Guna code rel="nofollow" dalam link. Bila ada link nofollow ni, google bot tak akan search link ni dan kekal di blog anda. Dengan ini, pagerank anda akan terpelihara.. =P

Code kat atas akan jadi seperti ni = Mrdaha Online Blog

Korang perhati la sendiri perbezaan antara 2 link kat atas tu. So, senang citer, bila dah buat link kat dalam entry tu, korang kena edit balik link tu dan tambah sendiri code rel="nofollow" tu manually. Memang agak leceh tapi penting.


Kesimpulan:

Pandai-pandai la guna link nofollow tu. Jika kita tak letak code tu kat dalam link kita, maknanya kita bagi Backlink kat link tu. Lebih banyak backlink kita bagi maka lebih tinggi peratus pagerank kita akan jatuh. Bagi blogger yang Pagerank dia tak naik-naik lepas berbulan-bulan berblogging, cuba guna cara ni untuk entry-entry akan datang. Jangan biarkan Pagerank korang bocor. Kena la maintainkan. Dan jangan lupa, gunakan keyword yang bagus dalam entry anda.=D

No comments:

Post a Comment

Post Top Ad

Your Ad Spot