Rasional Guru Besar dan Pengetua Diberi Kuasa Ambil dan Pecat Guru dan Implikasinya - ADHA JAMALULAIL

Blog About Latest Issues, Great Offer And Good Deal, Blog Tips, Tricks, Tutorial, Seo Tips And Serp, Blog Monetization, Hotel And Product Review Including Advertorial, School And Learning English.

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Your Ad Spot

Monday 14 December 2009

Rasional Guru Besar dan Pengetua Diberi Kuasa Ambil dan Pecat Guru dan Implikasinya

Mungkin korang semua dah tahu tentang isu ini. Walaupun dah agak lapuk, tapi aku still nak komen juga. Berdasarkan sumber dari mStar Online, Pengetua atau guru besar mungkin diberi kuasa untuk mengambil dan memecat guru di sekolah mereka pada masa depan.



Persoalannya, adakah ianya rasional?? Bagi aku tidak. Apa gunanya kalau guru besar atau pengetua mempunyai kuasa memecat guru? Mungkin mereka akan jadi besar kepala dan menyalahgunakan kuasa yang diberikan.

  • Tidak cukup dengan tekanan dari anak murid, beban dan tekanan para guru akan meningkat kerana takut akan guru besar atau pengetua pula.
  • Bagi guru yang kuat bodek, mereka mungkin akan terselamat. Tapi bagaimana pula dengan guru yang cemerlang tetapi tidak “kamceng” dengan guru besar atau pengetua
  • Tidak semua guru besar atau pengetua itu sempurna! Kalau dapat yang panas baran, moody, cerewet, mulut laser macam mana? Pasti habis semua guru dipecatnya kerana tidak menepati “citarasanya”. Kalau guru besar perempuan lagi hebat la kecerewetan dia.
  • Kementerian Pelajaran, Pegawai Pendidikan dan JPA akan goyang kaki kerana beban semua dicampak pada guru besar dan pengetua
  • Gejala rasuah akan berleluasa.
  • Jika guru besar dan pengetua diberi kuasa untuk mengambil guru untuk bekerja dengannya, maka APA BEZA PELAJAR INSTITUT PERGURUAN dengan PELAJAR DARI UNIVERSITI? JAMINAN KERJA SUDAH TIADA DAN TIDAK TERJAMIN LAGI.

Rata-rata seluruh rakyat Malaysia tidak setuju dengan isu memberi kuasa pecat kepada guru besar atau pengetua ini. Yang bersetuju mungkin hanya lah guru-guru besar dan pengetua-pengetua je la.

Jika dilihat dari aspek apa sekali pun, adalah TIDAK wajar jika mereka diberi kuasa untuk memecat guru. Implikasi NEGATIF lebih banyak dari POSITIF. Renung-renungkanlah ye para guru sekalian.

13 comments:

  1. Ha3, tu la.. kita tengok dulu camne.. kalo betul2 dibuat camtu br smua bakal guru wat protes besar-besaran. :)

    ReplyDelete
  2. Hahaha... memang btul.. xrelevan dan xrasional langsung.

    ReplyDelete
  3. Hahaha... memang btul.. xrelevan dan xrasional langsung.

    ReplyDelete
  4. x relevan langsung...! mcm bunkface ckp!

    ReplyDelete
  5. betul tuh..mmg tak rasional bg kuasa besar kat guru besar..aku br dapat info, ade sorang guru besar(cikgu B) telah menukarkan seorg guru ke sebuah kawasan pedalaman(dkt2 perkampungan org asli) coz cikgu B tak puas ati ngan si guru yg pernah bangkang arahan cikgu B...huhu,ntah pape tul cikgu B tuh..sian guru tuh-just tegakkan benda yg benar...

    ReplyDelete
  6. BEtul tu.. aku memang bangkang 100% benda ni. Sengal tul spe yg bagi cadangan ni. harap2 kerajaan xbenarkan.. kalo x memang habis la smua guru2 kat malaysia ni..

    ReplyDelete
  7. hehe..better korunk bertindak segera...wat patisyen ke...tp jgn le sampai wat rusuhan lak.....:)

    selamat berjaya bakal guru-pendidik bakal anak2 ku....haha

    ReplyDelete
  8. yes mak setuju dengan pendapat en.daha! tak patut guru besaq dan pengetua diberi kuasa ini....ngeri...

    ReplyDelete
  9. aku rase la..akan ade 1 sekolah yang tenaga pengajarnya semua ahli keluarga..setuju x???
    btl...xde gunanya klu belaja tnggi2 ambik law, engeenering atau ape2 je last2 kn jdi cikgu sbb ayah atau pakcik atau abg die guru besar atau pengetua sekolah...
    aisk...xmunasabah langsung la......
    ape lagi...korg buat la bntahan...ni mase depan korang jugak...

    ReplyDelete
  10. Hehe.. tul tu.. xbest la nti kalo g skolah.. kena jaga hubungan dengan pengetua btul2.. kalo x ok kena pecat.. aiyooo..

    ReplyDelete
  11. Tu la pasal.. xke sengal tu.. abes la camtu.. logik gak idea ko tu.. maybe one day akan ada skola penuh dengan guru-guru dari kalangan ahli keluarga terdekat je.. memang akan berlaku banyak penyalahgunaan kuasa la nmpknya.. hu3.

    ReplyDelete
  12. ape lagi..demi mase depan korg n anak2 bangsa...tegak kan keadilan..tp ingt..jgn melanggar undng2...
    bnyk cr korg bleh buat...
    tny pada y lbh penglaman..
    sape la punya cadngan ni??

    ReplyDelete
  13. Ha3.. ntah la.. ni smua mainan politik.. malas nak pk da.

    ReplyDelete

Post Top Ad

Your Ad Spot