Kesilapan Besar Blogger Ketika Memberi Komen - ADHA JAMALULAIL

Blog About Latest Issues, Great Offer And Good Deal, Blog Tips, Tricks, Tutorial, Seo Tips And Serp, Blog Monetization, Hotel And Product Review Including Advertorial, School And Learning English.

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Your Ad Spot

Sunday 30 January 2011

Kesilapan Besar Blogger Ketika Memberi Komen

Entry kali ini aku nak bagitau sikit kat semua para blogger di luar sana tu kesilapan yang korang lakukan ketika memberi komen. Seperti yang kita tahu, apabila kita memberi komen, secara tak langsung kita akan mendapat link balik (backlink) kepada blog kita.



Kepada siapa yang tak tahu, backlink adalah penting untuk meningkatkan traffic dan pagerank blog kita. Di entry akan datang aku akan explain sikit pasal benda ni. Balik kepada topik ni, antara kesilapan blogger ketika memberi komen adalah seperti dibawah ni.



Kesilapan Blogger Ketika Memberi Komen


Macam yang korang nampak, kat blog Skycatcherz ni aku komen 2 kali. Perhatikan perbezaan dia.




Yela, satu ada gambar dan satu tak. Kenapa? sebab komen yang pertama adalah komen guna google profile. Yang kedua pula komen guna Name/Url.



Komen yang pertama kalau korang klik link tu, dia akan bawa ke profile blog korang. Manakala link yang kedua pula akan bawa straight ke main blog korang. Kalau korang komen guna blogger profile, korang akan dapat backlink ke page profile blog korang. Korang dah rugi satu backlink. Lebih baik guna cara komen yang kedua.



Apabila korang guna Name/Url, korang akan meninggalkan link url blog korang kat komen tu dan bukan link google profile. Secara tak langsung korang dah dapat free backlinks dari blog tu. Jika blog tu pagerank dia tinggi, maka korang dapat backlink dari blog dia. Siapa kata susah nak dapat backlink?

Di entry akan datang aku akan ajar camne cara-cara nak dapat backlink dan tentang do follow and no follow blog. Jangan lupa bookmark blog ni ok. :)


Check gak my other Popular Post.

44 comments:

  1. nice one lahh.. lepas nih kalo nk komen buat ikut cara nih..

    ReplyDelete
  2. nice tips mr daha :)

    ReplyDelete
  3. nice entri ni....
    aku pon kalau cmni nak buat la macam tu...
    cuma yg xbestnye xde gambar la :)

    ReplyDelete
  4. Thanks.. really appreciate it.. please share it to your friends. aku rasa semua orang patut taw benda ni. tak salah kalau share kan. :)

    ReplyDelete
  5. Yup.. tapi backlink lebih penting dari gambar kot. :)

    ReplyDelete
  6. Tolong share2kan la informasi ni kat kawan2 k.

    ReplyDelete
  7. yup.. harap2 dapat tambah backlink kat blog.

    ReplyDelete
  8. Yup.. tapi backlink lebih penting dari gambar kot. :)

    ReplyDelete
  9. xphm..asal nk komen kat sini xde macam nak komen kat page "budak" tu?

    ReplyDelete
  10. ha3. .sebab aku install comment disqus.. sory guna blog ko sebagai contoh.. ok pe dapat backlink dari aku. :D

    ReplyDelete
  11. aku kalau komen aku letak link kat latest entry aku. hanya perlu sekali komen je. hehe :)

    latest entri : http://zikeryhassan.blogspot.com/2011/01/mp3-bawa-kau-pergi-akim.html

    ReplyDelete
  12. nice info, aku dah belajar sesuatu :)

    ReplyDelete
  13. owh.. bagus gak cara tu. tp leceh nak copy paste dan tulis. ha3.

    ReplyDelete
  14. Thats great! gembira dapat share something informative.. :)

    ReplyDelete
  15. selama ni saya hanya akan tinggalkan komen pada blogger yang sediakan fungsi name/url je. actually penggunaan disqus tak berapa sesuai kalau nak viral blog anda, baik guna fb comment atau digya comment

    ReplyDelete
  16. Owh.. thanks.. tp tak boleh la nak tukar comment system yg lain sebab nanti previous komen2 ni akan hilang.

    ReplyDelete
  17. oh..info besh~~

    ReplyDelete
  18. Wahh! info berguna..thankz bro

    ReplyDelete
  19. oh i see. thanks for the nice info. saya suka. =)

    ReplyDelete
  20. tu memang kesilapan besar.. tapi kesilapan terbesar bila bagi komen adalah dengan masukkan link promosi dalam komen berkenaan. Tu memang paling besar la silap dia. Terutama kalau link tu lagi banyak daripada komen. Nampak sangat macam tak ikhlas nak komen.

    ReplyDelete
  21. Adeh, macam perli aku je bro. aku ada gak guna cara tu tp setiap kali aku komen memang aku baca entry dia sepenuh hati. kalau setakat "nice post" tu kira spam la. :)

    ReplyDelete
  22. la, selama ni xtau pun pasal ni...thanx bro...

    ReplyDelete
  23. Yup.. xda backlink. dia akan link kepada blogger profile dan bukan blog anda.. sy cuma share knowledge yg saya tahu pada blogger2 lain. harap dapat membantu. :)

    ReplyDelete
  24. Terlupa nak guna ilmu baru tadi...Thanks Broo

    Hotel burung

    ReplyDelete
  25. owh baru taw.. bro, jom tukar banner nk?

    ReplyDelete
  26. wah baru tau....
    itu la pasal cikgu aku dulu suruh rajin membaca hihihi...

    ReplyDelete
  27. kalau gne care colt atau copy link text extension lak bleh dpt backlink x?

    entry terkini:tak kan hari valentine jerk kowt baru nak ingat kat awek?

    ReplyDelete
  28. okh yeke... sebab aku wat coding html kat dalam comment box... cam kat bawah nie

    entry terkini:tak kan hari valentine jerk kowt baru nak ingat kat awek?

    ReplyDelete
  29. Ha,aku selalu buat cam ni...
    kadang2 kalau org disablekan funtion ni,terus putus selera nak komen..hehe

    ReplyDelete
  30. info yang menarik.. thank you :)

    ReplyDelete
  31. oh oh i like it. sebelum nie penah guna, tp kejap je guna sbb tade gmba kalau pki url tu. haha

    ReplyDelete
  32. testing je adha,,jangan marash erk..hehe

    ReplyDelete
  33. nice... aku mulakan disini

    ReplyDelete
  34. good info untuk org baru belajar mcm aku ni...

    ReplyDelete
  35. good tips... tapi kan.. kadang2 time nak comment dan pilih 'comment as' tu , tak keluar pun 'Name/URL' tu

    ReplyDelete

Post Top Ad

Your Ad Spot